tirsdag den 3. august 2010

Dagens duftende dont

En enkelt basilikumplante er tilstrækkeligt til vores behov hele sommeren - men vi har to, en grøn og en rød!
De var begyndt at blomstre lidt rigeligt, fordi vi ikke har spist nok af dem, så det var tiden til at lave pesto.

Jeg syntes, jeg klippede rigtig meget af, men det ser ud til, at der er masser endnu. Billedet er faktisk taget efter jeg gik løs med saksen.

Alligevel blev der en stor portion pesto. Mon man egentlig kan fryse det? Jeg har i hvert fald prøvet. Min pesto består ud over basilikummen af ristede pinjekerner, hvidløg, parmesan eller noget der ligner (Parmigiano Reggiano), olivenolie og en anelse salt. Jeg smagte mig frem til, hvor meget jeg skulle bruge af hver ingrediens.

Men jeg smagte nu også på det til frokost, hvor jeg havde lavet mig en kartoffelsalat af salat, kartofler, oliven og kapers. Intet andet bortset fra pestoen og en god skive rugbrød.

Lækkert! Og mine fingre har stadig en svag duft af basilikum.

Ingen kommentarer: