torsdag den 8. juli 2010

Sommermad

Sommermad er for mig synonymt med nye kartofler, i hvert fald indtil midt i juli. Jeg er simpelthen vild med de små gule knolde.

De smager allesammen godt, synes jeg, men nogle er bedre end andre. Sorten Sieglinde er en af de rigtig gode. Det er en fast og meget aromatisk kartoffel.

Jeg bruger dem på flere måder. Varme bare med tzatziki eller persillesmør til - kød kan jeg sagtens undvære.

Kolde er de fantastiske i salat. I mine kartoffelsalater er der altid foruden kartofterne salt, friskkværnet peber, olivenolie og balsamicoeddike. Bladselleri er rigtig godt i, og det samme gælder rå blomkål og friske ærter - dog ikke det hele samtidig. Jeg krydrer næsten altid min kartoffelsalat med mynte, og kapers eller oliven er også godt - men det vigtigste er selvfølgelig kartofterne. Og nej, jeg har ikke glemt løg, for jeg kan ikke lide rå løg, porrer og purøg.

En rugbrødsmad med kartoffel - igen med kryddersalt og peber fra kværnen er da også noget af det bedste! Her klipper jeg også tit mynte over. De oliven, der er på billedet, er i øvrigt købt hos Hr. Skov i Blåvand. De er spanske, og jeg har ikke fundet så gode oliven til salg i Århus. Bl.a. flyder Hr. Skovs oliven ikke i olie. Kalamata-oliven smager også godt, men de her er bare en tand bedre.

Ingen kommentarer: