tirsdag den 2. februar 2010

Glædelig kyndelmisse

Sikken da et vejr! Og så er vi vist endda sluppet meget billigt her i Århus i forhold til resten af landet.

Men er det alligevel ikke som om man godt kan mærke, at foråret er på vej? Jeg lod bilen stå hjemme og tog bussen på arbejde. Det betød, at jeg var hjemme lidt senere end normalt, men ALLIGEVEL var det lyst nok til, at jeg kunne nå at tage et par billeder, da jeg kom hjem. Bagefter tog jeg dagens motion: Sneskrabning - og det var så mildt, at jeg ikke behøvede at have handsker på.

Kyndelmisse - flot ord! På jysk hedder det Kjørmes Knud, hvor Knud betyder "knude", fordi 2. februar er den dag, hvor halvdelen af vinteren er gået. Er der virkelig så meget tilbage af vinteren? Nej, det er der heldigvis ikke, hvis man vælger at tro på et af de gamle Kyndelmisse varsler: Hvis det sner Kyndelmisse dag, så kommer foråret tidligt. Et andet varsel, som jeg har fundet på vejrvarsler.dk, siger, at "tirsdag giver vejr til torsdag", så man må lige væbne sig med lidt tålmodighed.

Et sidste varsel: Hvis det blæser så meget, at 18 kællinger ikke kan holde den 19., så bliver det snart forår - så man må håbe, at de 18 kællinger er nogle svæklinge, for så meget blæste det vist alligevel ikke. Eller var det bare, mens jeg hyggede mig på arbejde?

For resten bør man egentlig spise pandekager Kyndelmisse aften, men det har vi nu ikke købt ind til. I stedet skal vi have fuldkornspasta med pesto og broccoli. Jeg er ellers ikke vild med broccoli, men lige præcis til pasta synes jeg, det smager virkelig godt.

Ingen kommentarer: