søndag den 24. januar 2010

Parabener

Det er en jungle at undgå mærkelige og måske sundhedsskadelige stoffer i alt muligt.

Når man spørger i butikkerne, får man ikke ret god hjælp. I min lokale Matas i City Vest har jeg et par gange spurgt, om diverse cremer indeholder parabener. Det gør de som regel, men i stedet for at henvise mig til nogle produkter, der er parabenefri, har de fortalt mig, at der næsten ikke findes noget, der ikke indeholder parabener, og "for resten er det overhovedet ikke bevist, at parabener er skadelige". Det er simpelthen så dårlig vejledning, at jeg nu har lagt den forrretning på is.

Jeg har opgivet at holde øje med alt, og da jeg ikke har lyst til udelukkende at bruge Neutral og lignende, koncentrerer jeg mig om to ting: Hormonforstyrrende stoffer og allergifremkaldende duftstoffer - det sidste fordi jeg bor i hus med en allergiker, for selv kan jeg godt lide, at der er en svag duft i min creme.

Jeg bruger ansigtscreme hver dag, og vil gerne have en lækker antirynke creme. Egentlig troede jeg, at jeg havde fundet et par cremer, der opfylder betingelserne, men det er desværre ikke helt rigtigt. Beauté Pacifique-cremen indeholder ganske vist ikke parabener eller parfumer, men den indeholder et suspekt UV-filter. Gad vidst om der findes et ikke-hormonforstyrrende UV-filter - og er det så bare, fordi det ikke er blevet testet endnu?

Dr. Scheller-cremen er i hvert fald fri for de hormonforstyrrende stoffer, men der er vist et par at de mistænkelige parfumer. Øv!

Jeg er i øvrigt også imod dyreforsøg. Der er ingen mening i, at dyr skal lide på grund af menneskers bekvemmelighed og forfængelighed. Man er ikke engang sikker på, at selv om dyr ikke tager skade af et-eller-andet, så er det også uskadeligt for mennesker - og omvendt. Af den grund bruger jeg ALDRIG præparater fra L'Oreal og de firmaer, der er tilknytte L'Oreal: bl.a. Biotherm, Garnier, Lancome, Maybelline, Vichy og Yves Saint Laurent. De har udtalt, at de vil gøre alt for at undgå, at dyreforsøg bliver forbudt i afprøvning af kosmetik. Uanstændigt, synes jeg.

Det er altså ikke let! Måske skulle jeg alligevel gå over til de svanemærkede, men kedelige, mærker.

Links:
Forbrugerrådets side om hormonforstyrrende stoffer
Miljøministeriets side om allergifremkaldende parfumestoffer
Beauté Pacifiques side med fuldstændig indholdsfortegnelse i alle deres produkter. Ros til dem for det - men find lige et andet UV-filter, tak!

Ingen kommentarer: