torsdag den 1. oktober 2009

Kål er sundt!

...og for nogle af kåltypernes vedkommende også billigt.

Jeg kan godt finde ud af at spise blomkål og rosenkål og til dels også broccoli, men hvidkål har jeg det altså lidt svært med.

Og dog! En af mine yndlingsretter er nemlig med hvidkål, og den kan jeg spise så tit, det skal være. Eller i hvert fald så tit en af os gider lave den.

Det er KARRYKÅL, og det er en meget simpel ret, der er meget simpel at lave.

Opskriften er til 4 personer:
1 hvidkål (ca. 1,2 kg)
2-3 tsk karry
2 tsk olie
400 g magert hakket oksekød
4 gulerødder (400 g)
salt, peber

Kålen skæres i strimler. Karryen svitses i olie i en stor gryde. Kødet tilsættes og steges ved jævn varme til det smuldrer. Kødet tages op.
Kålen kommes i gryden med 2 dl vand og koges under låg til den er næsten mør - ca. 15 min. Imens rives gulerødderne groft. De tilsættes sammen med kødet, og det hele varmes godt igennem og smages til med salt og peber. Spises med rugbrød og sennep.

Jeg synes, der sagtens kan være mindre kød i forhold til kål, men det er sikkert en smagssag.

Hemmeligheden tror jeg ligger i kvaliteten af karryen. Jeg er ikke feinschmecker m.h.t. karry, jeg kan lide de fleste typer, men "boller-i-karry"-karry, som min mor brugte den, er det altså ikke.

Ingen kommentarer: