mandag den 14. september 2009

Havenyt

Jeg var i planteskole i lørdags. Primært for at få nogle nye potteplanter til erstatning for dem, der er blevet for blege i sommerens sol. Det er svært at finde noget til en sydvestvendt vindueskarm!

Jeg kunne nu ikke dy mig for at kigge på udendørs-planterne, og jeg kom til at købe en Perovskia. Jeg har set på den før, men har troet, at det var den samme som blåskæg, men denne gang (nu hvor vi selv har en blåskæg i haven) kunne jeg godt se forskel, selv om begge har grågrønt løv og lavendelblålige blomster på lange stilke. Begge dufter også, når man strejfer dem. Perovskiaens fulde navn er Perovskia atriplicifolia "Little Spire", og så kaldes den i øvrigt også russisk salvie.

Ikke nok med det, en havehortensia fandt også vej til indkøbsvognen. Vores nabo kan få dem til at overvintre i krukker, så det vil jeg også prøve.

I forvejen har vi en hortensia "Endless Summer" i et surbundsbed i et hjørne af haven.

Det er bare ikke surt nok, for i år var blomsterne med lyserødlilla end blå. Nu har den fået en omgang "Farv mig blå", så jeg håber, det hjælper på kuløren.

Ingen kommentarer: