lørdag den 28. februar 2009

Gæstebud

Vi skal have gæster til spisning i aften, og minsandten om ikke vi er så godt forberedte, at jeg kan nå at blogge.

Menuen står på jordskokkesuppe, svinekød i mole (en mexikansk ret) og chokolademousse. Vi var simpelthen nødt til at vælge chokomoussen til dessert, for jeg har fået fat i rigtige kandiserede violblade, og de er bare den ultimative pynt til chokolademousse. Som jeg i parantes bemærket selv er alt for glad for.

Min opskrift er meget enkel:
300 g mørk chokolade (jeg bruger med 70% kakaoindhold)
3 pasteuriserede æggeblommer
3 pasteuriserede æggehvider
2 dl piskefløde
1 tsk cognac
Chokoladen smeltes over vandbad. Afkøles. Æggeblommerne røres i én ad gangen, derefter cognacen. De stiftpiskede æggehvider tilsættes og til sidst røres flødeskummet forsigtigt i.


Det bliver der en god og stærk mousse ud af - eller måske er det mere chokolade end mousse? Jeg pynter IKKE med flødeskum, men sætter dog lidt på bordet til dem, der synes, det ellers er for kraftig kost.
Hvis man ikke lige har kandiserede violer, så er lidt syltet ingefær også godt som pynt.

1 kommentar:

Irene sagde ...

Mums - sikke da en lækker menu I serverer!