søndag den 4. januar 2009

I selskab med Erik A. Frandsen

Endelig fik vi taget os sammen til at se Erik A. Frandsen udstillingen på Aros. En interessant udstilling med værker lige fra de unge år til nu. Han er en kunstner, der har udviklet sig meget, og sjældent har jeg set en udstilling, hvor man i den grad kan aflæse kunstnerens alder i værkerne.

Jeg kan helt sikkert bedst lide billederne fra hans ungdom. Som ældre er han blevet for privat og dermed også mere uinteressant, synes jeg. Billederne betyder sikkert meget for ham selv, men ikke for mig som betragter.

Faktisk har jeg engang ejet et lille billede af Erik A. Frandsen. Jeg blev ligesom hurtigt færdig med at se på det og solgte det. Nu ved jeg hvorfor.

Heldigvis var de allernyeste værker anderledes. Her er han næsten blevet superrealist både i store malerier og i mosaikker (!) De værker er spændende.

På det øverste billede er vi selv elementer i Frandsens dobbelte - eller i dette tilfælde, hvor han har arbejdet med spejleffekter - mangedobbelte rum. Det nederste billede viser en af mosaikkerne.

Ingen kommentarer: