onsdag den 23. juli 2008

Jordbær og ged

Bloggeriet er ved at blive en vane! Indlæg uden billeder er bare lidt kedelige, så nu må der straks en illustration på.
Den viser ingredienserne til en simpel, men meget dejlig jordbærkompot, som jeg lavede i går. Det er en af Ebbe Mørks opskrifter fra Politiken for mange år siden, og her er den:
JORDBÆRKOMPOT
200-250 g jordbær nippes og skæres i halve eller kvarter. En topteskefuld sorte peberkort stødes groft i en morter, og jordbærrene koges med peber, 3 spsk. balsamico og 300 g sukker på jævn-til-lav varme. Bærrene skummes. Efter 15-20 min er kompotten færdig.

Jeg har justeret på sukkermængden og bruger kun 200-250 g. Det betyder, at kompotten bliver mindre karamelagtig, og formodentlig kan den heller ikke holde helt så længe.

I går fik jeg billige jordbær og lavede en stor portion. Jeg har ikke prøvet at fryse kompotten før, men det bliver afprøvet nu på halvdelen. Den resterende halvdel står i køleskabet, hvor den kan holde sig i mindst 3 uger. Hvis den altså ikke bliver spist inden :-)

Den HELT RIGTIGE måde at spise kompotten på er sammen med frisk gedeost - især når man som jeg er vild med gedeost. En ca. 1 cm tyk skive flute pensles med olivenolie og gedeosten lægges på. Ristes let i ovnen. Den kolde jordbærkompot dryppes på.

Jeg må indrømme, at jeg tit nøjes med at riste brødet på brødristeren - uden olie - og jeg kan også finde på at bruge kompotten til camembert eller brie, hvis der ikke lige er gedeost i huset.

Ingen kommentarer: