søndag den 20. april 2008

Køernes festdag

Vi har haft en dejlig bededagsferie med mange oplevelser og dejligt vejr.
I dag så vi 5 (eller var der 7?) jerseykøer og en hel masse jersey tyrekalve blive lukket ud på arealerne ved Egå Engsø. Det var sjovt at se dyrene udforske deres nye område, der var tydeligvis en førerko, som gav signal, når flokken skulle bevæge sig til et nyt område med et dybt Muuuh. Det bliver ikke sidste gang, vi besøger køerne ved engsøen.

Jeg spiser ikke så meget kød, og det er faktisk mest, fordi jeg synes nutidens intensive landbrug og transport af dyrene er dyremishandling, som jeg ikke vil støtte. Men dyr, der har det som disse jerseykalve, har jeg ikke noget imod at spise. Link til Køernes forårsdag arrangeret af Økologisk Landsforening.

Der var utrolig dejligt ved søen med masser af syngende lærker og viber og en hel masse andre fugle. Og så blev jeg alligevel sur til sidst, da vi så 2 drenge i 10-12 års alderen kaste sten efter nogle ænder. De forsøgte helt sikkert at ramme dem. En henstilling var de ligeglade med, men hvad der var allermest oprørende var, at deres mor kiggede på - uden nogen som helst reaktion. Ikke sært at ungerne bliver håbløse med så ansvarsløse voksne. Jeg er forarget!

1 kommentar:

Irene sagde ...

Det kan jeg godt forstå! Jeg tror ikke at jeg kunne have holdt min mund. Jeg ville have skældt ud - når nu moderen ikke gjorde !